L’educació en una llengua regional o minoritària: el cas del català a Espanya

Albert Branchadell Gallo

Resum


Catalunya ha desenvolupat un model d’escola en què el català és la llengua vehicular i tant el català com el castellà són assignatures obligatòries. El 2020 el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya va fallar que almenys el 25 % de les classes s’havien d’impartir en castellà a totes les escoles de Catalunya, cosa que va plantejar la qüestió de si aquesta obligació s’ajusta als compromisos que Espanya ha escollit d’acord amb la Carta europea de les llengües regionals o minoritàries. Per aclarir-ho, primer hem de respondre la pregunta següent: què vol dir “educació en una llengua regional o minoritària”? En aquest article es dona una resposta a aquesta pregunta basada en la interpretació del Comitè d’Experts de la Carta i s’aborden dues qüestions complementàries: si l’educació en una llengua regional o minoritària pot ser obligatòria per a tot l’alumnat i en quines situacions seria legítim imposar l’ús de la llengua oficial de l’Estat a les escoles on una llengua regional o minoritària (LRM) és la llengua vehicular. S’arriba a una conclusió que pot servir d’orientació per a debats futurs sobre el paper de les llengües oficials de l’Estat a les escoles que tenen una LRM com a llengua vehicular.


Paraules clau


Carta europea de les llengües regionals o minoritàries; llengua catalana; llengua vehicular

Cites


Arenas García, Rafael. (2021, December 25). La necesaria denuncia por parte de España de la Carta Europea de las Lenguas Regionales o Minoritarias. El jardín de las hipótesis inconclusas.

Arnau, Joaquim, & Vila, F. Xavier. (2013). Language-in-education policies in the Catalan language area. In Joaquim Arnau (Ed.), Reviving Catalan at school. Challenges and instructional approaches (pp. 1–28). Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781783090266-003

Committee of Experts. (2006). The Committee of Experts’ interpretation and evaluation practice concerning the implementation of articles on education of the European Charter for Regional or Minority Languages, MIN-LANG (2006), 3. Council of Europe.

Ferrando, Vicent, Sendra, Montserrat, & Flors-Mas, Avel·lí. (n.d.). Excerpt of the research study: Languagein-education models comparative perspective. Network to Promote Linguistic Diversity.

Flors-Mas, Avel·lí, & Manterola, Ibon. (2021). Els models lingüístics de l’educació obligatòria a la Comunitat Autònoma Basca i a Catalunya: una visió comparada. Revista de Llengua i Dret, Journal of Language of Law, 75, 27–45. https://doi.org/10.2436/rld.i75.2021.3590

Llywodraeth Cymru–Welsh Government. (2021). Guidance on school categories according to Welsh-medium provision.

Llywodraeth Cymru–Welsh Government. (2021). Primary school categorisation guidance: Information for parents and carers.

López Basaguren, Alberto. (2010). The Spanish Constitution: problems in applying the Charter. Minority language protection in Europe: Into a new decade. Regional or minority languages, Volume 8 (pp. 117–138). Council of Europe Publishing.

Milian i Massana, Antoni. (1984). De la separació a la conjunció lingüística a l’ensenyament: el títol II de la Llei 7/1983, de 18 d’abril. Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, 3, 33–41.

Milian i Massana, Antoni. (1992). Drets lingüístics i dret fonamental a l’educació. Un estudi comparat: Itàlia, Bèlgica, Suïssa, el Canadà i Espanya. Institut d’Estudis Autonòmics.

Nogueira López, Alba. (2012). Article 8.1. Education (I). In Alba Nogueira, Eduardo J. Ruiz Vieytez, & Iñigo Urrutia (Eds), Shaping language rights. Commentary on the European Charter for Regional or Minority Languages in light of the Committee of Experts’ evaluation, Regional or minority languages, Volume 9 (pp. 248–288). Council of Europe Publishing.

Nogueira López, Alba. (2018). “Ni una mala palabra, ni una buena acción”: indiferencia estatal y autonómica hacia los compromisos internacionales de protección del gallego contraídos con la Carta Europea de las Lenguas Regionales o Minoritarias. Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, 69, 78–90. https://doi.org/10.2436/rld.i69.2018.3099

Ramallo, Fernando. (2022). O cumprimento da Carta Europea para as Linguas Rexionais ou Minoritarias. Càtedra de Drets Lingüístics, Universitat de València.

Ridao, Joan. (2021). El règim lingüístic de l’educació a Catalunya: un balanç retrospectiu amb dèbits i crèdits. Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, 75, 7–26. https://doi.org/10.2436/rld.i75.2021.3543

Santana, Andrés, Rama, José, & Olivas, José Javier. (2021, December 21). Inmersión lingüística, ¿todo por el pueblo, pero sin el pueblo?. El País.

Sub-Directorate General for Language and Plurilingualism. (2018). The language model of the Catalan education system. Language learning and use in a multilingual and multicultural educational environment. Ministry of Education, Government of Catalonia.

Vila, F. Xavier. (2011). Language-in-education policy. In Miquel Strubell & Emili Boix-Fuster (Eds.), Democratic policies for language revitalisation: the case of Catalan (pp. 119–149). Palgrave Macmillan.

Vila, F. Xavier, & Codó, Eva. (2021). Introduction to the monograph section: language and education. Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, 75, 1–6. https://doi.org/10.2436/rld.i75.2021.3660

Vila, F. Xavier, Comajona, Llorenç, Illamola Cristina, & Sendra, Montserrat. (2021). Una anàlisi comparativa del domini del català i del castellà orals a la fi de l’educació secundària obligatòria a Catalunya. Revista de Llengua i Dret, Journal of Language of Law, 75, 85–106. https://doi.org/10.2436/rld.i75.2021.3592

Webber, Jude, & Strubell, Miquel. (1991). The Catalan language. Progress towards normalisation. The Anglo-Catalan Society.

Westphal, Caroline. (2018). Minority languages in education in Europe: A contrasting exercise of the cases of the Catalan in Catalonia in Spain and the Sorbian in Germany. In Evelyne Lagrange, Stefan Oeter, & Robert Uerpmann-Wittzack (Eds.), Cultural heritage and international law. Objects, means and ends of international protection (pp. 37–57). Springer.

Woehrling, Jean-Marie. (2005). The European Charter for Regional or Minority Languages: A critical analysis. Council of Europe Publishing.




DOI: http://dx.doi.org/10.58992/rld.i79.2023.3937



 

Reconeixement - NoComercial - SenseObraDerivada (by-nc-nd): No es permet un ús comercial de l'obra original ni la generació d'obres derivades.