L’alumnat de català com a llengua addicional a Xile

Moisès Llopis i Alarcón

Resum


Aquesta nota té com a objectiu establir les característiques que defineixen el perfil dels estudiants de català com a llengua addicional de les dues universitats xilenes (Pontificia Universidad Catolica de Xile i Universitat de Xile) on s’imparteixen assignatures de llengua, literatura i cultura catalanes entre els anys acadèmics 2015 i 2022, a partir d’una enquesta amb 539 respostes. L’estudi analitza quatre variables dels estudiants: sociodemogràfiques, acadèmiques, lingüístiques i de grau de contacte amb la llengua i la societat catalanes. Els resultats obtinguts corroboren la caracterització obtinguda en estudis precedents, alhora que deixen entreveure alguns trets específics de la realitat xilena.

Paraules clau


català com a llengua addicional; ensenyament de català a persones adultes; multilingüisme; universitats

Text complet:

PDF EPUB

Cites


Bernardó, Cristina, Comajoan, Llorenç, i Bastons, Núria. (2008). Anàlisi factorial dels motius d’aprenentatge del català com a llengua segona i relació amb el nivell, el temps d’estada, l’edat i el centre d’estudi dels alumnes, Catalan Review: International Journal of Catalan Culture, 22, p. 71-89.

Bori Sanz, Pau. (2015). Anàlisi crítica de llibres de text de català per a no catalanoparlants adults en temps de neoriberalisme. Tesi doctoral. [en línia] Disponible en: http://hdl.handle.net/10803/350798 [Consulta: juliol de 2022].

Buisana, Laia, i Tesourob, Montserrat (2014). Motius pels quals els immigrants aprenen una segunda llengua: el català, Revista catalana de pedagogia, 8, 81-90. https://raco.cat/index.php/RevistaPedagogia/article/view/89358 [Consulta: juliol de 2022].

Estors, Laura (2014). L’adquisició del català com a llengua estrangera en el context multilingüe barcelonès: Estudi sobre les variables que intervenen en el procés d’aprenentatges d’alumnes adults indoirànics, arabòfons, sinoparlants i castellanoparlants Tesi doctoral [en línia]. Universitat de Barcelona. https://www.tdx.cat/handle/10803/284877 [Consulta: juliol de 2022].

Fabà, Albert, i Serena, Antònia (2015). Resultats de les enquestes de satisfacció dels alumnes dels cursos de català per a adults. Llengua i Ús [en línia]: Revista Tècnica de Política Lingüística, 57, p. 51-60. https://raco.cat/index.php/LlenguaUs/article/view/300744/390183 [Consulta: juliol de 2022].

Ferran, Alba (2016). L’ensenyament-aprenentatge del català a Tolosa: on, qui i per què. Tesi doctoral [en línia]. Universitat de Barcelona. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/104405/1/tfg_albaferran.pdf [Consulta: juliol de 2022].

Generalitat de Catalunya. Institut d’Estadística de Catalunya (2015). Enquesta d’usos lingüístics de la població 2013 [en línia]. Barcelona: Generalitat de Catalunya https://www.idescat.cat/serveis/biblioteca/docs/cat/eulp2013.pdf [Consulta: juliol de 2022].

Institut Ramon Llull (2021). Memòria IRL 2021 [en linia]. https://docs.llull.cat/IMAGES_500/MemoriaLlull_2021_M10r.pdf [Consulta: juliol de 2022].

Judd, Elliot, Tan, Lihua, i Walberg, Herbert (2001). Teaching Additional Languages. Brusel·les: International Academy of Education.

Lozano, Héctor (2015). Merlí [sèrie]. Netflix. https://www.netflix.com/.

Lozano, Héctor (2019) Merlí: Sapere aude [sèrie]. Movistar+. https://www.movistar.es/.

Manuel, Ruben (2014). Studying Catalan as an L2 in a foreign context: who and why: Learners’ profile, attitudes and motivations Treball de final de màster [en línia]. Universitat de Barcelona. http://hdl.handle.net/2445/69629 [Consulta: juliol de 2022].

Manuel-Oronich, Ruben, Repiso-Puigdelliura, Gemma, i Tudela-Isanta, Anna (2021). Motivations to learn Catalan outside the Catalan-speaking community: factors and affecting variables. International Journal of Multilingualism. https://doi.org/10.1080/14790718.2021.1963259 [Consulta: juliol de 2022].

O’Rourke, Bernardette i Pujolar, Joan (2015). New speakers and processes of speakness across time and space. Applied Linguistics Review, 6(2), p. 145-150.

O’Rourke, Bernardette, Pujolar, Joan, i Ramallo, Fernando (eds.) (2015). New speakers of minority languages: the challenging opportunity. International Journal of the Sociology of Language, 231, p. 1-20.

Peña, Andrea (2008). La motivació dels immigrants adults per aprendre català. Un estudi a la ciutat de Girona Tesi doctoral [en línia]. Barcelona: Universitat de Barcelona. https://www.tesisenred.net/handle/10803/1298?locale-attribute=es#page=1 [Consulta: juliol de 2022].

Plataforma per la Llengua (2021). InformeCAT 2021 [en línia]. https://www.plataforma-llengua.cat/media/upload/pdf/informecat-2021-web-bo_290_11_2442.pdf [Consulta: juliol de 2022].

Puigdevall, Maite (2014). Els nous parlants de llengües minoritàries: pertinences i legitimitats. Digithum 16, p. 3-5.

Puigdomènech, Laura, i Solé, Joan (2002). El perfil sociolinguistic dels alumnes extracomunitaris dels cursos de català per a adults. Llengua i Ús [en línia]: Revista Tècnica de Política Lingüística, 24, p. 87-91. http://www.raco.cat/index.php/LlenguaUs/article/download/128064/177416 [Consulta: juliol de 2022].

Pujolar, Joan i Gonzàlez, Isaac (2013). Linguistic ‘mudes’ and the de-ethnicization of language choice in Catalonia. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 16(2), p. 138-152.

Pujolar, Joan I Puigdevall, Maite (2015). Linguistic mudes: how to become a new speaker in Catalonia. International Journal of the Sociology of Language, 231, p. 167-187.

Solé, Joan i Fabà, Albert (2010). Els cursos de català per a persones adultes. Orígens, situació actual i perspectives de futur. Llengua i Ús [en línia]: Revista Tècnica de Política Lingüística, 49, p. 90-108. https://raco.cat/index.php/LlenguaUs/article/view/234307/316542 [Consulta: juliol de 2022].

Torres i Serra, Bàrbara (2003). Els cursos de llengua catalana per a estrangers del Consorci per al Foment de la Llengua Catalana i la Projecció Exterior de la Cultura de les Illes Balears. Llengua i Ús [en línia]: Revista Tècnica de Política Lingüística, 27, p. 52-57. https://raco.cat/index.php/LlenguaUs/article/view/128159 [Consulta: juliol de 2022].

Tudela-Isanta, Anna, Vidal Arráez, Josep, Repiso-Puigdelliura, Gemma, i Manuel-Oronich, Ruben (2020). Característiques de l’alumnat de català L2 fora del domini lingüístic, Treballs de Sociolingüística Catalana, 30, p. 39-55. https://doi.org/10.2436/20.2504.01.159

Ubach i Codina, Antònia (2015). Aprèn.cat: llengua catalana i inserció laboral. Llengua i Ús [en línia]: Revista Tècnica de Política Lingüística, 56, p. 36-45. https://raco.cat/index.php/LlenguaUs/article/view/297140 [Consulta: juliol de 2022].

Vidal Arráez, Josep, i Comajoan-Colomé, Llorenç (2022). La investigación sobre los manuales de catalán como llengua addicional: de la didàctica de la llengua a la didàctica de la cultura, Beoiberística. Revista de Estudios Ibéricos, Latinoamericanos y comparativos, 6(1), p. 97-114. https://doi.org/10.18485/beoiber.2022.6.1.6

Vila, Ignasi, Oller, Judith, Perera, Santiago, Serra, Josep Maria, i Siqués, Carina (2008). Lengua inicial y adquisición del catalán en las aules de acogida. Dins Díez-Itza, Eliseo (ed.), Estudios de Desarrollo del Lenguaje y Educación, ICE de la Universidad de Oviedo, s.p.




DOI: http://dx.doi.org/10.2436/rld.i78.2022.3851



 

Reconeixement - NoComercial - SenseObraDerivada (by-nc-nd): No es permet un ús comercial de l'obra original ni la generació d'obres derivades.