Els poders executius de la Guàrdia Europea de Fronteres i Costes: del Reglament 2016/1624 al Reglament 2019/1896

David Fernández-Rojo

Resum


Tres anys després de la transformació de l'agència descentralitzada FRONTEX en la Guàrdia Europea de Fronteres i Costes (GEFC), el Reglament 2019/1896 prossegueix amb l'aprofundiment de les seves tasques operatives. Aquest article analitza comparativament en quina mesura el Reglament 2019/1896 reforça la seva autonomia i les seves activitats operatives, executives i de supervisió pel que fa als Estats membres conferides en el seu moment pel Reglament 2016/1624. Si la capacitat d'intervenció de la GEFC directament sobre el terreny va constituir la principal novetat del Reglament 2016/1624, la introducció d'un cos permanent de 10.000 guàrdies de fronteres i el desenvolupament de poders executius i coercitius per part de personal estatutari de l'Agència ha tingut un impacte equiparable en relació amb el Reglament 2019/1896. Ara bé, lluny de centralitzar a nivell europeu l'administració de les fronteres exteriors, el mandat operatiu de la GEFC continua centrant-se en supervisar la gestió eficaç de les fronteres per part dels Estats membres i en assistir a aquelles autoritats nacionals subjectes a pressions migratòries extraordinàries.


Paraules clau


Guàrdia Europea de Fronteres i Costes; Reglament (UE) 2016/1624; Reglament (UE) 2019/1896; competències executives; descentralització; autonomia de les agències



DOI: http://dx.doi.org/10.2436/rcdp.i60.2020.3385



 Reconeixement - NoComercial - SenseObraDerivada (by-nc-nd): No es permet un ús comercial de l'obra original ni la generació d'obres derivades.