La politització de la funció pública al Regne Unit: causes, manifestacions i evolucions

Lee Marsons, Yseult Marique

Resum


La funció pública del Regne Unit se sustenta en tres principis: permanència, imparcialitat i integritat. Aquests principis expliquen les tensions recurrents entre els empleats públics i els seus ministres, els quals, en última instància, són els responsables de la funció pública. Des de principis de la dècada del 1980, els governs del Regne Unit han intentat reformar la funció pública perquè pugui respondre millor als seus programes polítics a curt termini. Els intents per debilitar-la es tradueixen en conflictes polítics que adopten diferents expressions: a) la retòrica política dels ministres sobre la qualitat i les intencions del funcionariat; b) les condicions de treball dels funcionaris; c) la competència que comporten els assessors especials; d) el control polític dels nomenaments d’alts càrrecs per part de l’Executiu, i e) el fet de demanar als funcionaris que duguin a terme tasques que, atesa la seva naturalesa, són summament conflictives des d’un punt de vista polític, com ara redactar informes sobre temes polèmics que susciten un gran interès públic. Tanmateix, sembla que el resultat global d’aquesta tensió té un efecte bumerang: d’una banda, la ciutadania del Regne Unit cada vegada confia menys en els polítics; de l’altra, les garanties de permanència, imparcialitat i integritat sembla que són efectives a l’hora d’assegurar que els funcionaris siguin capaços i estiguin disposats a mantenir-se ferms davant els interessos polítics.


Paraules clau


funció pública; politització; accés; progrés; destitució; conflicte funcionaris/ministres; Regne Unit

Cites


Bew, Paul. (2015). The Committee on Standards in Public Life: Twenty Years of the Nolan Principles 1995-2015. The Political Quarterly, 86-3, 411-418.

Bogdanor, Vernon. (2003.) The Civil Service. In Vernon Bogdanor (Ed.), The British Constitution in the Twentieth Century (pp. 237-279). Oxford University Press.

Chapman, Richard A. (2004). The Civil Service Commission 1855–1991. A Bureau Biography. Routledge.

Chisholm, Alex. (2022, February 7). We’re Levelling Up Careers in the Civil Service. Blog Civil Service.

Dargie, Charlotte, & Locke, Rachel. (1999). The British Senior Civil Service. In Edward Page and Vincent Wright (Ed.), Bureaucratic Elites in Western European States: A Comparative Analysis of Top Officials (pp. 178-204). Oxford University Press.

Doig, Alan. (1996). From Lynskey to Nolan: The Corruption of British Politics and Public Service? Journal of Law and Society, 23:1, 36-56.

Farooq, Arfah. (2021, March 10). Introduction to the No.10 Fellowship Programme. Blog Government Digital Service.

Government and civil service. (2022). Public Law, Jul, 472-473.

Halsbury’s Laws of England. (2014). Volume 20.

Hazell, Robert. (2019). Improving Parliamentary Scrutiny of Public Appointments. Parliamentary Affairs, 72:2, 223-244.

Leyland, Peter. (forthcoming). The Civil Service UK Style: Facing up to Change? In Adam Krzywoń, Cristina Frankel-Haeberle and Karl-Peter Sommermann (Eds), Concepts, Origins and Reforms of the Civil Service in Europe. Routledge.

Maer, Lucinda, & McCaffrey, Ray. (2018). Special Advisers. House of Commons Library, Number 3813.

Maer, Lucinda, & Ryan-White, Georgina. (2017). Pre-appointment hearings. House of Commons Library, Number 04387.

Morgan, Tamsin. (2018, August 30). The Places for Growth Programme: driving growth across the UK. Blog Civil Service.

Oliver, Dawn. (1995). Standards of Conduct in Public Life. What Standards? Public Law, 4, 497-503.

Parris, Henry. (1969). Constitutional Bureaucracy – The Development of British Central Administration since the Eighteenth Century. George Allen and Unwin.

Sandberg, Russell. (2006). A Whitehall farce? Defining and conceptualising the British Civil Service. Public Law, 4, 653-663.

Thomas, Alex. (2021, December 9). It is not right to appoint a politician to lead the Civil Service Commission. Institute for Government blog.




DOI: http://dx.doi.org/10.2436/rcdp.i65.2022.3879



 Reconeixement - NoComercial - SenseObraDerivada (by-nc-nd): No es permet un ús comercial de l'obra original ni la generació d'obres derivades.