Planificació lingüística i ensenyament a Andalusia: la dimensió intercultural dins del Pla de Foment del Plurilingüisme

Arantza Galiardo López

Resum


El Pla de Foment del Plurilingüisme a Andalusia va veure la llum el 2005 en una regió monolingüe, on no hi ha conflicte lingüístic, i ho va fer amb la pretensió d'impulsar –segons les seves pròpies paraules- «una Política Lingüística per a la societat andalusa» (PFP, 2005:1), i contribuir al desenvolupament de la competència plurilingüe i intercultural de la ciutadania andalusa mitjançant la implantació en el sistema educatiu públic de la metodologia d'Aprenentatge integrat de continguts i llengua estrangera i el currículum integrat. Malgrat ser una comunitat monolingüe, la nova societat andalusa està formada de fet per persones d'origen ètnic variat –fruit dels naturals processos migratoris– que aporten les seves llengües d'origen a un mapa lingüístic ara més ric. Aprofitant la presència d'alumnat al·lòfon i la creixent mundialització de la comunicació, el Pla aspirava a la inclusió d'aquestes altres llengües. Ens preguntarem en aquest estudi de quina forma es pretenia assolir una mesura objectiva i analitzarem de forma crítica la normativa en el seu desenvolupament en aquests deu anys després de la seva posada en funcionament.


Paraules clau


Política lingüística; interculturalitat; plurilingüisme; educació.



DOI: http://dx.doi.org/10.2436/20.8030.02.118



 

Reconeixement - NoComercial - SenseObraDerivada (by-nc-nd): No es permet un ús comercial de l'obra original ni la generació d'obres derivades.