L'Espai Europeu d'Educació Superior i la seva implantació a les universitats espanyoles

Carlos Vidal Prado

Resum


La implantació de l'Espai Europeu d'Educació Superior suposa un procés profund de renovació i canvi a totes les universitats europees. En aquest treball s'analitza l'evolució dels objectius del que s'ha denominat «procés de Bolonya», primer en l'àmbit europeu i després en el cas específic d'Espanya. A més, s'hi analitzen les repercussions sobre la tasca dels docents. Tot i que semblava que les universitats haguessin de tenir molta més autonomia en l'àmbit de l'organització de la docència, la tasca, sobretot, de les agències d'avaluació i acreditació ha limitat considerablement aquesta opció. A més, al costat d'una flexibilització i diversificació dels ensenyaments universitaris, el canvi metodològic impulsat per la normativa aprovada a l'empara de l'EEES suposa, sens dubte, una incursió en l'àmbit de la llibertat de càtedra del professor, que pot donar lloc a nous conflictes fins ara no experimentats. En aquest treball no es discuteix que la llibertat de càtedra dels docents universitaris tingui, entre els seus límits, la necessitat de coordinació i organització de la docència universitària. Però en vista de les novetats que, en aquest àmbit, aporta l'EEES, el que més preocupa és que els límits de la llibertat de càtedra s'han incrementat notablement, i cal avaluar si són admissibles o no ho són.

Paraules clau


Espai Europeu d'Educació Superior; autonomia universitària; llibertat de càtedra; innovació docent; avaluació de la docència.

Text complet:

PDF PDF (Español)




 Reconeixement - NoComercial - SenseObraDerivada (by-nc-nd): No es permet un ús comercial de l'obra original ni la generació d'obres derivades.


  
Indexació